14. 01. 2025
Článok

Existuje ideálny obal? Prieskum ukázal, ako spotrebitelia vnímajú obaly a ich ekologickosť

Existuje ideálny obal? Prieskum ukázal, ako spotrebitelia vnímajú obaly a ich ekologickosť

Až tretina (33 %) ľudí na Slovensku si uvedomuje závažnosť problému s hromadením odpadu, najmä obalov. Tento fakt odzrkadľuje rastúce environmentálne povedomie, ktoré sa premieta do nákupných rozhodnutí spotrebiteľov. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu, ktorý pre OZV ENVI - PAK zrealizovala agentúra Ipsos na vzorke tisíc respondentov. Výsledky prieskumu boli predstavené na prvom ročníku podujatia ENVI Summit, ktoré sa venovalo ekologickým obalovým riešeniam, udržateľnému ekodizajnu a cirkulárnej ekonomike.


Cieľom podujatia bolo podporiť dialóg o výhodách prechodu na udržateľné obaly a motivovať firmy k pozitívnym zmenám v ekologickom dizajne. „Obaly hrajú kľúčovú úlohu nielen v ochrane produktov, ale aj v informovaní spotrebiteľov a v podpore predaja. Samozrejme, ekologickosť a udržateľnosť obalov sú dôležité, no rovnako potrebujeme, aby obaly spĺňali aj základné požiadavky na bezpečnosť a informovanosť,“ vysvetľuje Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie z OZV ENVI - PAK, ktorá ENVI Summit organizovala.


Papier a sklo: Preferované materiály

Obal predáva a do značnej miery ovplyvňuje aj naše spotrebiteľské správanie. Pri rozhodovaní o obaloch na potraviny a produkty osobnej starostlivosti majú ľudia sklon preferovať papier a sklo. Podľa prieskumu až 62 % opýtaných uviedlo, že papier a kartón považujú za najšetrnejšie materiály pri potravinových obaloch, pričom pri produktoch osobnej starostlivosti má papier takmer rovnaké postavenie ako sklo. Prieskum však ukázal, že spotrebitelia majú rôzne potreby a očakávania v závislosti od typu produktu. Spôsob, akým daný obal alebo materiál používame, v konečnom dôsledku určuje jeho vplyv na životné prostredie.

„Zatiaľ čo pri balení šunky zákazníci očakávajú hygienické a ochranné riešenie, pri potravinách ako zemiaky či ovocie je dôležitejší materiál a jeho vplyv na životné prostredie,“ komentuje Jakub Šajban z prieskumnej agentúry Ipsos. Závery prieskumu tak deklarujú, že nie je možné nájsť univerzálny obal, ktorý by spĺňal všetky požiadavky, a teda ideálny a univerzálny obal neexistuje.




Jednoduchosť a monomateriály ako budúcnosť obalov

Skúsenosti z praxe ukazujú, že pre spotrebiteľov je dôležitá jednoduchosť obalov. Preferované sú monomateriály, teda obaly vyrobené z jedného druhu materiálu, pretože uľahčujú triedenie a recykláciu. „Len obaly, ktoré sa dajú dobre triediť, je možné recyklovať,“ vysvetlila Katarína Kretter. Tento trend podporuje aj legislatíva Európskej únie, ktorá v budúcnosti pomôže harmonizovať pravidlá pre obaly a uľahčí správne triedenie odpadu spotrebiteľom, ale aj dotrieďovanie na triediacich linkách, kam putuje všetok odpad, ktorý končí vo farebných kontajneroch či vreciach.

Dôležitosť udržateľnosti a zavádzania ekologických obalov si uvedomujú aj výrobcovia, ktorí postupne menia zloženie obalových materiálov. Núti ich k tomu aj najnovšie nariadenie Európskej únie, ktoré sa týka ekodizajnu a ekomodulácie obalových materiálov, ktoré vstúpilo do platnosti v júli 2024. Až 55 % spoločností potvrdzuje, že environmentálne štandardy ESG majú vplyv na spôsob ich podnikania.


Príkladom dobrej praxe je firma Mattoni 1873, ktorá sa zamerala na maximálnu recyklovateľnosť

svojich obalov a všetky fľaše Mattoni zjednotila a „prezliekla” do jednotnej – zelenej farby. „Tento krok zlepšil ich recyklovateľnosť a spotrebiteľom zjednodušil triedenie, čo zásadne prispieva k udržateľnosti a cirkulárnej ekonomike. Všetky naše obaly aj viečka sú totiž 100 % recyklovateľné,” uviedol Karol Ponesz, Country Manager zo spoločnosti Mattoni 1873. Otázkou ekodizajnu je preto potrebné zaoberať sa už pri samotnom vzniku výrobkov, čiže pri ich dizajnovaní.


Ochota priplatiť si za ekologické obaly

Exkluzívny prieskum tiež ukázal, že 51 % opýtaných je ochotných priplatiť si za ekologickejšie a rozložiteľné obaly. „Aj keď spotrebitelia deklarujú ochotu podporiť ekologickejšie obaly, vo finálnom rozhodnutí často hrá zásadnú úlohu cena,“ uvádza Šajban. Tento postoj odhaľuje paradox medzi deklarovanými hodnotami a reálnymi nákupnými rozhodnutiami. S alternatívnymi a ekologickejšími obalmi ako sú bioplasty, jedlé fólie, poľnohospodársky odpad, morské riasy alebo mycelium, sa stretlo v priemere len zhruba 15 % opýtaných, ale mnohí o nich už aspoň počuli. Udržateľné obalové varianty existujú, len ich spotrebitelia potrebujú spoznať a vedieť, ako ich triediť.


Cesta k udržateľným obalom

Slovenské dáta, ale aj globálne štúdie jasne ukazujú, že ekologická otázka obalov je pre výrobcov, ale aj nakupujúcich čoraz dôležitejšia. Spotrebitelia preferujú ekologické a recyklovateľné materiály, no ich očakávania sa líšia v závislosti od typu produktu. „Jednoduchosť, transparentné označovanie a používanie monomateriálov môžu zásadne prispieť k vyššej miere recyklácie a k zodpovednejšiemu prístupu spotrebiteľov,“ uzatvára Katarína Kretter z OZV ENVI - PAK.