ENVI - PAK diskutoval o ESG na prvom biznisovom festivale na Slovensku
Viac ako 100 rečníkov, štyri pódiá a takmer 3000 ľudí, ktorých zaujímajú témy z biznisu. Overený medzinárodný koncept, spájajúci biznis a festivalovú atmosféru, zavítal v závere mája prvý raz aj na Slovensko, na bratislavský Tyršák. Súčasťou festivalu sme boli aj my z OZV ENVI - PAK. Generálna riaditeľka Hana Nováková, ako zástupca výrobcov obalov a neobalov z rôznorodých oblastí, sa v diskusii s odborníkmi bližšie pozrela na tému ESG (Environmental, Social and Corporate Governance).
Biznisový festival, ktorý väčšina doteraz poznala len zo zahraničia, sa predstavil v plnej paráde. Priniesol so sebou množstvo zaujímavých tém a podnetných diskusií na štyroch pódiách – Forbes 30 pod 30, HR stage, IT & Innovations stage a Business Lounge Sundeck. Na týchto miestach si mohli návštevníci vypočuť rôzne inšpiratívne prednášky a podnetné diskusie.
ESG ako povinnosť, ale aj príležitosť
Spoločnosti si posledné roky čoraz viac uvedomujú dôležitosť udržateľných postupov. Navyše na jednej strane prichádza ESG ako regulačná povinnosť z EÚ, na druhej strane je to príležitosť pre firmy zlepšiť si reputáciu a dôveru u spotrebiteľov. ESG sa tak stáva kľúčovým faktorom na hodnotenie vplyvu spoločnosti nad rámec finančných výsledkov. Práve preto medzi festivalovými témami nemohlo chýbať. Hana Nováková, generálna riaditeľka OZV ENVI - PAK diskutovala o ESG a reportingu spolu s Petrom Boledovičom, vedúcim oddelenia ESG z VÚB banky a Ivanom Tučníkom, manažérom pre udržateľnosť z Plzeňského Prazdroja. „Pre výrobcov sme partnerom pri zelených témach – našou prioritou je neustále zefektívňovať systém triedeného zberu, zhodnocovania a recyklácie a optimalizovať jeho nákladovosť. Téma ESG je pre nás dôležitá najmä preto, že vo výraznej miere ovplyvňuje ekodizajn, nakladanie s odpadmi a v konečnom dôsledku aj správne triedenie,“ vysvetlila Hana Nováková.
Aby prívlastky „eko“ a „zelené“ neskĺzli ku greenwashingu
Čo môžu firmy robiť tak, aby posilnili svoju dôveryhodnosť, vyhli sa obvineniam z greenwashingu a autenticky komunikovali environmentálne a spoločensky zodpovedné témy? S diskutérmi sme sa zhodli na tom, že na začiatku je oveľa dôležitejšie, ako snaha o perfekcionizmus, robiť malé kroky k udržateľnosti a následnému reportingu o nej, lebo každý, hoci aj malý, krok posúva vpred. Zároveň je dôležité naozaj hovoriť to, čo spoločnosť skutočne robí v environmentálnej oblasti. „Firmy by mali nielen prezentovať svoje úsilie o udržateľnosť, ale ho aj skutočne realizovať, a tak si získať dôveru a lojalitu spotrebiteľov. Preto je dôležité, aby boli firmy vo svojich aktivitách autentické, aby realizovali také projekty, ktoré sú založené na skutočnom vplyve ich biznisu na životné prostredie. Len tak sa vyhnú obvineniam z greenwashingu, ktorý je ďalšia veľká téma,“ doplnila Nováková. Na záver prišlo aj na premiérové ocenenie ESG Award, kde si prvé miesto odniesla spoločnosť CORWIN.
Téma udržateľnosti a zodpovednosti je pre mladých kľúčová
To, že je udržateľnosť čoraz viac dôležitou témou, ukázal aj prieskum spoločnosti Seesame, ktorý sa zameral práve na generáciu Z, teda ľudí vo veku (18 – 25 rokov). Cieľom bolo zistiť aj to, ako táto generácia vidí svoju pracovnú budúcnosť a aké očakávania má od zamestnávateľov, v akých podmienkach by chceli pracovať. Aj z neho vyplynulo, že táto generácia Z má jasný názor na klimatickú krízu a že pre dve tretiny z nich dôležité, ako sa zamestnávateľ stavia ku klimatickej kríze. Okrem toho je napríklad tiež ochotnejšia priplatiť si za kvalitnejšie a udržateľnejšie produkty. „Aj pre nás v OZV ENVI - PAK je dôležité interne podporovať environmentálnu aj spoločenskú zodpovednosť firmy. Z ESG sme silní hlavne v tom E (Environmental), je to naše DNA,“ doplnila Nováková.