Firmy aj mladí dizajnéri prinášajú inovácie v oblasti udržateľných obalov
Ekologické obalové riešenia, udržateľný ekodizajn a cirkulárna ekonomika. Aj o tom bol prvý ročník podujatia ENVI Summit, ktoré ENVI - PAK organizoval 6. novembra v Bratislave. Jeho cieľom bolo podporiť dialóg o výhodách prechodu na udržateľné obaly a motivovať spoločnosti k pozitívnym zmenám v ekologickom dizajne. Podujatie otvorila austrálska dizajnérka a enviroprovokatérka Leyla Acaroglu a po nej nasledovali podnetné panelové diskusie, workshopy a vyhlásenie víťazov súťaže Ekoobal budúcnosti 2024.
V obalovom priemysle, podobne ako v iných odvetviach, je dôležitá inovácia a prispôsobenie sa novým trhovým podmienkam. Firmy investujú do vývoja takých obalov, ktoré spĺňajú nielen funkčné a estetické požiadavky spotrebiteľov, ale aj prísne ekologické kritériá. Inovácie v obalovom dizajne sa preto zameriavajú na riešenia, ktoré sú šetrné k prírode a podporujú udržateľnosť. „Tento trend bude pravdepodobne pokračovať aj v nasledujúcich rokoch, pretože inovatívne prístupy v obalovom dizajne ponúkajú nielen ekologické, ale aj ekonomické výhody vrátane nižších nákladov a pozitívneho vplyvu na reputáciu značky,“ uviedla Hana Nováková, generálna riaditeľka OZV ENVI - PAK.
Ekologický obal je dôležitý aj pre spotrebiteľov
Ekologické obaly sú pre firmy nielen výzvou, ale aj príležitosťou, ako naplniť rastúce očakávania spotrebiteľov, ktorí vyžadujú zodpovedné kroky smerom k udržateľnosti. Potvrdzuje to aj aktuálny prieskum agentúry Ipsos, podľa ktorého je až pre 50 % ľudí dôležité, aby bol obal ekologický, čiže aby bol vyrobený z materiálov, ktoré sú recyklovateľné alebo rozložiteľné. Takéto obaly zároveň podporujú efektívnejšie využitie zdrojov, čím pomáhajú znižovať množstvo odpadu a podporujú prechod na cirkulárnu ekonomiku.
Príklady dobrej praxe
Dôležitosť udržateľnosti a zavádzania ekologických obalov si uvedomujú aj výrobcovia, ktorí postupne menia zloženie obalových materiálov. Mattoni 1873 sa zameriava na recyklovateľnosť svojich obalov „Všetky fľaše Mattoni sme zjednotili a prezliekli do štýlovej zelenej. Znížili sme tak množstvo použitých farieb a urobili dôležitý krok k jednoduchšej recyklácii. Všetky naše obaly aj viečka sú 100 % recyklovateľné,“ povedal Karol Ponesz, Country Manager zo spoločnosti Mattoni 1873.
Podobne aj Nestlé Slovensko neustále inovuje svoje obalové materiály a znižuje ich množstvo. „Naším cieľom je do roku 2025 dosiahnuť stav, kedy bude viac ako 95 % našich obalov určených na recykláciu, prechod kompozitov na monomateriály a dúfame, že dosiahneme 100 % podiel obalových materiálov vhodných na recykláciu alebo opätovné použitie. Do roku 2025 chceme tiež znížiť spotrebu primárnych plastov o tretinu,“ uvádza Jana Blecherová, Public Affairs Manager zo spoločnosti Nestlé.
Henkel sa dlhodobo zameriava na znižovanie plastového odpadu a zvýšenie podielu recyklovaných materiálov vo svojich produktoch. „Náš globálny projekt Ocean je zameraný na elimináciu plastov zo sekundárnych obalov. Stali sme sa tak prvou spoločnosťou, ktorá predáva blistrované obaly bez plastov. Pri všetkých blistrovaných produktoch, ako sú Loctite, Pattex či Pritt, sme úplne nahradili plast papierom,“ vysvetlila Irena Kovářová, Marketing Manager divízie lepidiel spoločnosti Henkel. Firma navyše už niekoľko rokov predáva pištoľové PU peny bez plastových vrchnákov, čím ročne ušetrí až 5 000 ton plastu. A v neposlednom rade sú montážne lepidlá a silikóny predávané v recyklovaných kartušiach.
Aj spoločnosť McDonald’s dlhodobo deklaruje, že chce byť hybnou silou pri zmenách obalových materiálov. „Sme najväčším reťazcom reštaurácií na Slovensku a neustále vylepšujeme procesy výroby obalových materiálov, aby sme v čo najväčšej možnej miere znižovali našu ekologickú stopu. V minulosti sme vymenili plastové tégliky na džúsy a šejky, čím na Slovensku ušetríme viac ako 30 ton plastu ročne. Téglik na zmrzlinu McFlurry bez plastového viečka a veľkej plastovej lyžičky nám ušetrí takmer 10 ton plastu ročne a vďaka papierovým slamkám a dreveným príborom dosahujeme úsporu takmer 30 ton plastu ročne. V najbližších mesiacoch sa zameriame najmä na edukáciu našich zákazníkov, ktorých budeme vyzývať k správnemu triedeniu použitých obalov v našich reštauráciách," dodala Lucia Poláčeková, manažérka externej komunikácie pre McDonald's Slovensko a Českú republiku.
Ekoobal budúcnosti pozná svojich víťazov
Udržateľnosť sa stáva kľúčovou témou aj pre mladých ľudí, ktorí svojím prístupom a kreativitou prispievajú k vývoju riešení zameraných na ochranu životného prostredia. Dôkazom toho je aj súťaž „Ekoobal budúcnosti 2024“, kde študenti predstavili svoje návrhy inovatívnych obalov pre produkty dennej spotreby v roku 2050. Tieto projekty odzrkadľujú ich snahu podporovať cirkulárnu ekonomiku a prispievať k zmene vnímania obalov ako udržateľných prvkov každodenného života.
Víťazi prvého ročníka boli vyhlásení na podujatí ENVI Summit 2024:
1. miesto – Vanessa Chiara Csontos: Obal na prírodnú vlasovú kozmetiku
Tento obal je na pohľad aj dotyk podobný klasickému plastu, no celý je vyrobený z biologických komponentov, vďaka čomu je plne rozložiteľný. Vonkajší obal z rias a chitínu je priehľadný a odolný voči vlhkosti a teplu, zatiaľ čo vnútorná časť je z mycélia, ktoré poskytuje ochranu produktu a po rozložení prispieva k obohateniu pôdy.
2. miesto – Martina Hatalová a Monika Koišová: SmooXplode
Obal je navrhnutý pre potraviny, pri ktorých je potrebné oddeliť suché a mokré zložky, ako sú napríklad müsli alebo ovocné snacky. Po otvorení mechanizmus efektívne zmieša suché aj mokré ingrediencie, čím pripraví obsah na konzumáciu. Obal je vytvorený z bioplastu PHA, recyklovateľnej lepenky a dreva. SmooXplode je tak kompaktné a plne rozložiteľné riešenie, ktoré reflektuje prírodné procesy a minimalizuje ekologickú stopu.
3. miesto – Soňa Turčanová: Red Sonia
Špeciálna nádoba na zber použitého kuchynského oleja je vyrobená z recyklovateľného plastu, ktorý zvláda vysoké teploty a umožňuje bezpečné liatie horúceho oleja. Obsahuje vyberateľné sitko, ktoré zachytáva nečistoty. Red Sonia je inovatívny produkt, ktorý rieši problematiku zberu odpadového oleja.
„Je úžasné vidieť, ako mladá generácia prichádza s kreatívnymi riešeniami, ktoré nielen chránia prírodu, ale zároveň zohľadňujú praktické potreby každodenného života. Ich nápady ukazujú, že udržateľnosť nemusí byť kompromisom medzi ekológiou a funkčnosťou, ale môže byť inšpiratívnym smerovaním pre celý obalový priemysel. Tieto nápady sú inšpirujúcim prísľubom pre budúcnosť obalového dizajnu,“ uzavrela Jana Sásfaiová, manažérka komunikácie OZV ENVI - PAK a jedna z porotkýň súťaže.