Je všetko „eko“ naozaj ekologické? Dajte si pozor na greenwashing
Záleží vám na ochrane životného prostredia a chcete aj vy svojimi nákupmi prispieť k udržateľnosti? Potom určite viete, že nie všetko zelené je skutočne ekologické. Rastúci počet „zelených“ označení na obaloch bez porovnávacích údajov býva nielen neprehľadný, ale často aj zavádzajúci. Toto sa už čoskoro zmení. Výrobky s prívlastkom – environmentálne, prírodné, biodegradovateľné či klimaticky neutrálne, sa už nebudú môcť používať bez overených informácií a dôkazov. Ide totiž o tzv. greenwashing. V OZV ENVI - PAK poukazujeme na tento novodobý fenomén a upozorňujeme na to, ako sa nepodloženým označeniam vyhnúť.
Poslanci Európskeho parlamentu nedávno schválili smernicu Green Claims, ktorá by mala v zavádzajúcich a nepravdivých environmentálnych označeniach a tvrdeniach urobiť poriadok. Znamená to, že firmy sa už čoskoro budú musieť zdržať „zelených“ označení ako šetrný k životnému prostrediu, prírodný, biologicky rozložiteľný, klimaticky neutrálny alebo ekologický, ak ich nebudú mať relevantne potvrdené napríklad výsledkami testov. Európska legislatíva má jednoznačný cieľ: pomôcť zákazníkom zorientovať sa v neprehľadnom mori rôznych „eko“ vyhlásení a chrániť ich pred zavádzajúcimi marketingovými praktikami.
V budúcnosti budú v Európskej únii povolené už len také označenia udržateľnosti, ktoré budú založené na oficiálnych systémoch certifikácie alebo zavedené verejnými orgánmi. Smernica okrem iného zakáže tvrdenia, že výrobok má neutrálny, znížený alebo pozitívny vplyv na životné prostredie z dôvodu systémov kompenzácie emisií. Priplácať si za zelenšiu energiu, ktorá možno ani nie je zelenšia, alebo pár eurami navyše k lístku za autobus či letenku kompenzovať uhlíkovú stopu, ktorú vytvoríme, tak už nebude možné.
Greenwashingové aktivity vníma aj verejnosť
Ku greenwashingu dochádza, keď organizácia vynakladá viac času a peňazí na marketing, než na skutočné minimalizovanie svojho vplyvu na životné prostredie. Je to marketingový trik, ktorý používajú niektoré spoločnosti na zveličovanie svojich ekologických krokov. Takéto aktivity firiem vníma už aj verejnosť a potvrdzujú to aj prieskumy – z výsledkov prieskumu agentúry MNFORCE z októbra minulého roku vyplynulo, že až 64 % ľudí si myslí, že zverejňovanie informácií o takýchto aktivitách je dnes pre firmy len čistý marketing. „Niektoré firmy úmyselne zavádzajú svojich zákazníkov, keď hovoria o ekologickej prospešnosti svojich produktov a služieb. Na druhej strane greenwashing nemusí byť vždy vedomý, niekedy je to len o nedostatku informácií. Výsledok je však v oboch prípadoch rovnaký – riešenie, ktoré sa tvári ako ekologické, ale v skutočnosti také nie je,“ vysvetľuje Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK.
Zelené produkty ovplyvňujú aj nákupné správanie
Svoje produkty a služby dnes firmy rady farbia nazeleno, pretože udržateľnosť, ekológia aj vzťah k životnému prostrediu sú jedným z dôležitých faktorov pri kúpe produktov.
Aj dáta z už spomínaného prieskumu potvrdzujú, že udržateľnosť je medzi ľuďmi veľká téma. Pre viac ako polovicu ľudí (57 %) je dôležité, aby firma, ktorej produkty alebo služby nakupujú, konala v rámci svojich aktivít environmentálne a spoločensky zodpovedne. A dve tretiny ľudí (65 %) by si priplatili viac za také produkty a služby, ktoré sú environmentálne a spoločensky udržateľné.
„Spotrebitelia čoraz viac preferujú produkty a služby, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a zároveň preukazujú zodpovednosť voči spoločnosti. Firmy by preto mali nielen prezentovať svoje úsilie o udržateľnosť, ale ho aj skutočne realizovať, a tak si získať dôveru a lojalitu spotrebiteľov. Preto je dôležité, aby boli firmy v týchto aktivitách autentické, a aby realizovali také projekty, ktoré sú založené na skutočnom vplyve ich biznisu na životné prostredie,“ dodáva Katarína Kretter.
V OZV ENVI - PAK sme pripravili aj pár tipov, ako sa vyhnúť greenwashingu:
Tipy pre spotrebiteľov
Nenechajte sa ovplyvniť zelenou farbou alebo obrázkami prírody na obaloch, produktoch alebo vo výkladoch obchodov. Overte si pravosť ekologického loga, symbolu alebo ekologických značiek, ktoré sú uvedené na obale.
Vyberajte si produkty s overenými certifikátmi, ktoré potvrdzujú, že produkt spĺňa ekologické a etické štandardy.
Pri kúpe produktov rozmýšľajte nad celým jeho životným cyklom – od ich vzniku (kde boli vyrobené a za akých podmienok) až po čas, kedy sa stanú odpadom. Kupujte také výrobky, ktoré sa po skončení životnosti dajú ľahko vytriediť a zrecyklovať.
Uprednostnite nákup lokálnych a sezónnych produktov, ktoré majú nižšiu ekologickú stopu a podporujú lokálnych výrobcov.
Kupujte také produkty, ktoré budete využívať dlhodobo, ktoré sú kvalitné a vydržia dlhšie ako ich lacnejšie alternatívy.
Nebojte sa pýtať a požadovať od firiem viac informácií o ich politike udržateľnosti a o ich praktikách.
Tipy pre firmy
Nesnažte sa o perfekcionizmus – veľké zmeny sa nedajú urobiť rýchlo, firma by si mala stanoviť dlhodobý cieľ a vytvoriť stratégiu k trvalo udržateľnému rozvoju.
Usilujte sa o integritu – firma by sa mala vždy snažiť o súlad medzi slovami a činmi, a teda o súlad medzi praxou a princípmi, ku ktorým sa hlási.
Pri environmentálnych kampaniach sa vždy poraďte s odborníkmi – najmä preto, že vo väčšine kampaní, ktoré sú označené ako greenwashing, nie je primárnym zámerom zavádzať. Často to však výrobca, značka alebo produkt neuchopia s nadhľadom.