OZV ENVI - PAK sa pridala k iniciatíve #bezhejtu
Slušná a konštruktívna diskusia by mala byť samozrejmosťou. Nielen v reálnom živote, ale aj v online priestore. Práve preto vznikla iniciatíva #bezhejtu, ku ktorej sme sa pridali aj my v OZV ENVI - PAK. Firmy, mestá, médiá aj neziskové organizácie sa prostredníctvom tejto iniciatívy snažia spoločne zaistiť bezpečný online priestor pre konštruktívnu diskusiu, do ktorej sa nemusíte báť zapojiť.
V OZV ENVI - PAK sme sa pridali k iniciatíve #bezhejtu, ktorá podporuje kultivovanú diskusiu v online prostredí a ktorej cieľom je minimalizácia nenávistných prejavov na profiloch a online platformách firiem, verejných inštitúcií, mimovládnych a neziskových organizácií, médií a influencerov. „Vnímame, že online priestor až priveľmi zahltili nenávistné komentáre, ktoré v konečnom dôsledku nič nevyriešia ani ničomu a nikomu nepomôžu. Práve preto vítame túto iniciatívu a veríme, že čím menej spomínaných komentárov bude, tým väčší priestor sa otvorí pre slušnú a konštruktívnu debatu,“ vysvetlila Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK. „Aj na našich profiloch a stránkach sa neraz stretávame s komentármi, ktoré absolútne nesúvisia s problematikou, ktorej sa venujeme, a vidíme, že ľudia si často práve takto vylievajú svoju frustráciu či riešia zlý deň. Sme presvedčení o tom, že to takto nemá fungovať,“ doplnila Kretter s tým, že na druhej strane ENVI - PAK vždy bol a bude otvorený konštruktívnej kritike a opodstatneným podnetom.
Prečo je hejt na internete problém?
Slušnosť a rešpekt, sloboda a snaha o zlepšenie sú hodnotami, ktoré iniciatíva vyznáva. „Spoza klávesnice na internete najviac kričia tí, ktorými lomcujú emócie, často sú nahnevaní a aj neslušní. Preto je väčšina komentárov negatívna. No to neznamená, že hejterský názor alebo prejav zdieľa väčšina Slovákov,“ uvádzajú organizátori výzvy – komunikačná agentúra Seesame a TrollWall, slovenská technologická firma, ktorá vyvinula softvérové riešenie na skrývanie nenávistných komentárov na báze umelej inteligencie. Práve v online priestore podľa nich trávime množstvo času a máme v ňom veľa interakcií, takže chtiac či nechtiac to ovplyvňuje naše životy.
K výzve sa už pridalo množstvo firiem, médií, neziskových organizácií, ale aj miest a obcí, združení či športových klubov. Členovia iniciatívny sa zaväzujú k tomu, že budú aktívne monitorovať komentáre na svojich profiloch, identifikovať a odstraňovať hejt a nenávistný obsah a zároveň podporovať kultúru otvorenosti, rešpektu a konštruktívnej spätnej väzby na svojich digitálnych platformách. „Komunikácia v digitálnom priestore nám nie je ukradnutá, preto sme sa pripojili k iniciatíve #bezhejtu a veríme, že aj týmto spôsobom prispejeme ku kultivovanejšiemu online prostrediu. Zároveň dúfame, že sa to nakoniec prejaví aj v reálnom svete. Samozrejme, ďakujeme všetkým, ktorí diskutujú slušne a s rešpektom,“ dodala Katarína Kretter.
Na našich profiloch budeme mazať príspevky, ktoré:
- obsahujú vulgarizmy alebo vyhrážky a slovné útoky nasmerované proti inej osobe, alebo skupine osôb,
- propagujú, obhajujú alebo podnecujú násilie, porušovanie ľudských práv, xenofóbiu, rasizmus, politickú, občiansku, rasovú, národnostnú, náboženskú, sexuálnu a inú neznášanlivosť a nenávisť k iným osobám, alebo ku skupinám osôb,
- používajú diskriminačné motívy alebo stigmatizujúce označenia,
- sú šikanou voči inej osobe alebo skupine osôb,
- používajú expresívne výrazové prostriedky (slovné, zvukové, obrazové alebo zvukovo-obrazové) zjavne s účelom uraziť alebo inak zraniť inú osobu alebo skupinu osôb,
- šíria neoprávnené osobné údaje,
- sú v rozpore s platným právom, šíria alebo podporujú šírenie dezinformácií, hoaxov a nenávistnej propagandy,
- pochádzajú z falošných účtov,
- zaplavujú diskusiu opakovane tým istým príspevkom (tzv. spamovanie),
- sú reklamou alebo inou propagáciou tovarov a služieb,
- v odkazoch šíria škodlivý softvér alebo smerujú na podvodné stránky.
Tieto pravidlá vytvorili zakladatelia iniciatívy #bezhejtu a ich znenie konzultovali aj komunitní manažéri, Advokátska kancelária Paul Q, operátor O2 a psychologická poradňa IPčko.