17. 11. 2025
Článok

Päť hoaxov o rozšírenej zodpovednosti výrobcov uvedených na pravú mieru

Päť hoaxov o rozšírenej zodpovednosti výrobcov uvedených na pravú mieru

V uplynulých týždňoch sa vo verejnej debate objavilo viacero hoaxov, ktoré skresľujú fungovanie systému triedenia a recyklácie odpadu. Nasledujúce fakty ich uvádzajú na pravú mieru.

1. Hoax: Triedený zber na Slovensku nefunguje – Nepravda 


Systém rozšírenej zodpovednosti výrobcov funguje od roku 2016. Od tohto momentu financujú triedenie a recykláciu komunálneho odpadu samotní výrobcovia, nie obyvatelia prostredníctvom obecných poplatkov.

Výsledky sú významné:

Recyklácia komunálneho odpadu, ktorá bola v roku 2015 na úrovni 14,9 %, výrazne vzrástla a v roku 2023 bola už na úrovni 50,3 %. Skládkovanie komunálneho odpadu kleslo z takmer 80 % na 38,8 %. Recyklácia obalov dokonca dosiahla v roku 2023 takmer 74 % – jednu z najvyšších úrovní v EÚ. Slovensko sa tak posunulo z európskeho „outsidera“ medzi lídrov v recyklácii.


2. Hoax: Malé obce na východnom Slovensku nechce zazmluvniť žiadna OZV – Nepravda 


Každá obec na Slovensku má zmluvu s niektorou OZV. Ak sa aj na konci roka nájde lokalita bez zmluvy, Koordinačné centrum zabezpečí zlosovanie a pridelí jej konkrétnu OZV. Tento mechanizmus funguje aj v prípadoch, keď niektorá OZV ukončí činnosť – jej obce a výrobcovia sú prerozdelení medzi existujúce organizácie.


3. Hoax: OZV nemajú stanovené ciele recyklácie – Nepravda


OZV majú jasne definované povinnosti a percentuálne ciele vyplývajúce z európskej aj národnej legislatívy. Existujú presné ročné limity zhodnocovania a recyklácie pre jednotlivé druhy materiálov v rámci rôznych odpadových prúdov, ktoré musia splniť.

Okrem toho pri obaloch a neobalových výrobkoch platia aj povinné štandardy triedeného zberu, ktoré určujú minimálnu kapacitu zberných nádob pre obyvateľov a frekvenciu ich vývozov. Princíp je jednoduchý: čím viac obec triedi, tým väčšiu podporu a kapacitu pre triedenie od OZV získava.


4. Hoax: OZV míňajú až 30 % na administratívu – Nepravda


OZV fungujú na neziskovej báze a medzi sebou si konkurujú, takže majú prirodzenú motiváciu minimalizovať administratívne náklady a maximalizovať efektivitu. Finančné prostriedky od výrobcov používajú na zber, triedenie a recykláciu odpadu. Administratívne náklady sú už dnes na veľmi nízkej úrovni – ak by ich niektorá organizácia vedela ešte znížiť, získala by konkurenčnú výhodu, čo sa však nedeje. Údaje o využití finančných prostriedkov sú verejne dostupné v správach o činnosti a má ich k dispozícii aj MŽP SR.


5. Hoax: OZV nikto nekontroluje – Nepravda


Ministerstvo životného prostredia má právo nominovať svojich zástupcov do dozorných rád OZV, no doteraz túto možnosť nevyužilo. OZV zároveň pravidelne zverejňujú detailné Správy o činnosti, a to nielen vo verejnej forme, ale aj v rozšírenej verzii určenej pre MŽP SR. Vyhláška č. 373/2015 Z. z. presne určuje, aké údaje musia tieto správy obsahovať – vrátane podrobných materiálových tokov odpadov, t. j. presný sled pohybu odpadu až po jeho finálne spracovanie.